IPR ja Teknarin sodanjulistus

Uusi Teknari-niminen miestenlehtikonsepti mainosti jälleen näyttävästi, tällä kertaa aukeaman kokoisella lakanalla Kauppalehden paperiversiossa (13.9.).

Teknarihan lanseerasi itsensä näyttävän härnäävällä 1/1-sivun ilmolla hesarissa eli Helsingin Sanomissa sunnuntaina 22.8. Se poiki heti maukkaan keskustelun ja kuhinan.

Pasilassa Otavamediassa totta kai älähdettiin. Syykin on selvä. Teknari on TM:n eli Tekniikan Maailman vakiintunut lempinimi ja sillä nimellä se tunnetaan laajalti.

Sitten seuraakin jännittävä luku.

Suomessa IPR-asiat (Intellectual Property Rights eli immateriaalioikeudet, aineettomat oikeudet) tuntuvat olevan useissa yrityksissä retuperällä ja tärkeitä ©, ™ ja ® -merkkejä pidetään lähinnä kikkailuina ja  hätävaroina. Miksiköhän Cokiskin on merkinnyt lempinimensä Coke®? No, pianhan me huomaamatta joisimme Pepsin valmistamaa Cokista jos sillä ei tiukkaa lainsuojaa olisi…

Tavaramerkkeihin ja IPR:ään liittyvät asiat ovat monesti tulkinnanvaraisia, mutta kovenevassa kilpailussa ja yhä digitalisoituvassa nykymenossa entistä oleellisempia. Ellei virallista suojaa ole, on kaikenlaisilla onnenonkijoilla ja keplottelijoilla vapaat saumat tehdä ainakin kokeiluja. Jos isot bränditoimijat eivät ole hereillä, on heidän liiketoimintansa vaarassa. Vapaat nimet ja merkit ovat vapaata riistaa ellei toisin todisteta.

Kehittyneessä markkinointimaassa eli Yhdysvalloissa ei IPR-asioita jätetä herran haltuun. Siellä ne hoidetaan jopa niin pikkutarkasti, että sloganit ja brändiin liittyvät sutkautuksetkin rekisteröidään. Markkinoinnin kehitysmaassa eli Suomessa asiat ovat, ööh, vähän vielä vaiheessa.

Teknarin case on selvä sodanjulistus ja hyvä oppitunti. ”Teknari” sellaisenaan oli suojaamatta ja siihen puututtiin. Otavalaiset kuitenkin ryhdistäytyivät ja ovat asiamiehensä Heinonen & Co:n avustuksella hakeneet suojaa Teknarille 9,16, 38 ja 41 -luokitusten mukaan. Prosessi kuitenkin kestää valituksineen ainakin 4-6 kk, joten kaikenlaista ehtii tapahtua.

Tässä mielessä ”Uusi Teknari” on voittanut kaksi ensimmäistä erää. He ovat herättäneet keskustelun ja saaneet huomion, jonka ansaitsivat. Sen verran tunareita he olivat, etteivät olleet panneet hakuun vapaana ollutta tuotemerkkiä. Otavamediakin laittoi hakemuksen sisään vasta 24.8. Toisaalta, Teknarin takana oleva firma on nimeltään Teknari Oy, joka on ollut kaupparekisterissä 15.2. alkaen. Ja firmalla on oikeus käyttää omaa nimeään.

Kolmas erä tulee kalliiksi: Nimestä joudutaan kiistelemään, siitä voidaan joutua luopumaan ja monet materiaalit joudutaan tekemään useampaan kertaan. Tai sitten ei, mutta kalliiksi se osapuolille tulee.

Mielenkiintoisen ja opettavaisen IPR-tapauksen Teknarit kuitenkin ehtivät tekemään. Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu. Kannattaa siis muistaa, että IPR on yksi tämän päivän tärkeimmistä ja mielenkiintoisimmista haasteista.

PS. Stocka on tavaramerkkinä varattu, mutta voisihan sitä perustaa Stocka Oy:n, näyttää olevan vapaa. Hesari Oy on myös mahdollinen, tavamerkki on tosin pantu hakuun, mutta 16.6. eli hakemus on vielä vireillä.

Tagit: , , , , , , , , , , , , , ,

Buzzikuski alias Rami Kangas on yrittäjä, toimittaja, copywriter ja markkinoinnin suunnittelija.
Liittyvät kirjoitukset

2 vastausta kirjoitukseen "IPR ja Teknarin sodanjulistus"

  1. Katja says:

    No mutta, kiinnostavaa nähdä kummalle jää ”tekari”.

    Vastaa
  2. Jocka says:

    Yritys saa kyllä käyttää nimeään, ELLEI sen käyttö loukkaa toisen tavaramerkkiä. Tämä keissi kulminoituu siis termin vakiintumiseen. Itse en pidä Teknari-nimeä vakiintuneena Tekniikan Maailmalle, sillä en ole koskaan kuullut sitä käytettävän ko. lehdestä.

    Vastaa

Kommentoi

Osallistu keskuteluun jättämällä kommentti alla olevalla lomakkeella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© Copyright - Buzzikuski