Volvo kiihdyttää, mutta pakki päällä

Volvoon liittyy erottamattomasti turvallisuus. Määre on niin tiukassa automerkin dna:ssa, että se on muodostunut jo jonkinlaiseksi rasitteeksi. Tai siltä ainakin vaikuttaa, kun tarkkailee Volvon uusimman S60-mallin sisäänmarssitusta.

Uudessa vauhdikkaassa mainosfilmissä kaksi uutuusautoa kaahaa ja pujottelee keilojen lomitse, etummainen auto pakki päällä ja takaa seuraava auto etummaisen etupuskurissa kiinni. Kohtausta vahvistaa häkellyttävä syntisen punaisin tehokirjaimin muotoiltu teksti: ” Elämässä on paljon muutakin kuin turvallisuus.”  Alareunassa on samanaikaisesti huomautus, joka kertoo että rata on suljettu, kokeneet ammattilaiset puikoissa, ja että älä kokeile.

Mitä hemmettiä? En ymmärrä. Kokeneet kuskit temppuilevat kypärät päässä, hevikitara soi ja väitetään että ei sen Volvon nyt niin turvallinen tarvitse olla. Tai jotenkin sellaisen fiiliksen tuosta vilskeestä saa.

Rohkeus on otettu myös yhdeksi voimasanaksi. Mihin se viittaa, mainostekstien rohkeuteenko? Tuntuu tosiaan siltä, että nyt leikitään turvallisuudella ja nimenomaan Volvon oman brändin turvallisuudella. Automerkin Kiinaan myyminen Geelylle ei vielä ole tuonut täysiä irtopisteitä. Esimerkiksi Ruotsissa Volvojen tuulilaseihin on kiinnitelty ”Made in China” -kortteja. Turvallisuudella leikkiminen ja sen vähättely on kuin vähättelisi itseään. Sanoisiko BMW, että elämässä on paljon muutakin kuin ajamisen ilo? Tai Mersu, että elämässä on paljon muutakin kuin esikuvana oleminen? Tai Audi, että elmässä on paljon muutakin kuin tekninen etumatka?

Tämän filmin jälkeen vaatii todellista rohkeutta tarttua S60:n puikkoihin.

Uusi Volvo S60 on kuitenkin kaunis auto. Merkin design on parantunut vuosi vuodelta ja takana ovat päivät jolloin se oli monille vain maailman nopein traktori. Turvallisuudesta ei ole ainakaan haittaa, mutta vähättely kuulostaa siltä kuin haluttaisiin tahallaan laittaa pakki päälle ja rysäyttää vauhdilla kohti tuntematonta. ”Elämässä on paljon muutakin kuin turvallisuus” kuulostaa tänä vuonna sattuneiden nuorten kuolonkolarien jälkeen erittäin rohkealta viestiltä.

Tagit: , , , , , , , ,

Buzzikuski alias Rami Kangas on yrittäjä, toimittaja, copywriter ja markkinoinnin suunnittelija.
Liittyvät kirjoitukset

Kommentoi

Osallistu keskuteluun jättämällä kommentti alla olevalla lomakkeella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© Copyright - Buzzikuski