Vinkkinä Kauppakamarin viestintäuudistus

Kun uutisrintama täyttyy Paavin eroon liittyvistä jutuista, kuvista, vitseistä, salamoista ja spekulaatioista tai toisaalta Pohjois-Korean kauhistuttavista ydinkokeista, ei yksi Kauppakamarin tiedote viestintäuudistuksen onnistumisesta ja kansainvälisestä pärjäämisestä jaksa oikein sävähdyttää. Mutta ehkä juuri tässä suuren uutispäivän ja toisen suuren uutisanalyysipäivän mielentilassa on syytä lukea tiedotteen sisältö tarkemmin.

Yritykset ja yhteisöt miettivät harva se päivä, miten saada asiaansa parhaiten eteenpäin. Myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta mietinnät tähtäävät aina kaupalliseen menestykseen, mutta lobbari- ja viestintäorganisaatioiden mielissä ovat myös aidon vaikuttamisen keinot. Hyvä myyntimenestys ja menestyksekäs vaikuttaminen perustuvat kummatkin hyvään kommunikointikykyyn, laajemmin ottaen, viestintään.

 Kauppakamari on toteuttanut laajan viestintäuudistuksen, johon voi tarkemmin perehtyä vaikkapa asiaa esittelevää slideshare-esitystä opiskelemalla. Siinä ei periaatteessa ole mitään ihmeellistä, mutta paljon olennaista ja opittavaa. Perustoimenpiteet on nimetty, paikannettu ja koko viestinnästä piirtyy kohtuullisen selkeä kuva myös viestintäasioita vähemmän pohtivalle. Keskeisin oppi piilee uudistuksen tavoitteissa, joita ovat olleet avoimuus, läpinäkyvyys, vuorovaikutteisuus ja uuden teknologian käyttöönotto. Vieläkään ei mitään tajuntaa räjäyttävää, mutta oleellista ja välttämätöntä raamitusta tätä päivää ajatellen.

Sen verran nämä perusasiat ovat maailmanlaajuisestikin kiinnostaneet, että suomalaiset ovat tienanneet finalistipaikan kauppakamarien maailmankonferenssissa Dohassa (itse tilaisuus järjestetään 22-25.4.).

”Finalistipaikka osoittaa, että olemme maailmanlaajuisia edelläkävijöitä uuden teknologian käyttöönotossa”, sanoo Keskuskauppakamarin viestintäjohtaja Senja Larsen tiedotteessaan.

Myös Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E.J. Penttilä hehkuttelee finaalipaikkaa:

”Kilpailun finalistiksi pääseminen on hieno mahdollisuus näyttää esimerkkiä koko maailmalle. Kauppakamarien tavoitteena on digitalisoida Suomea. Aloitimme työn itsestämme. Meidän on oltava kehityksen etunenässä, jotta voimme tarjota mahdollisimman laadukasta ja tehokasta palvelua”, hän sanoo. Toimivia perusasioita.

Joskus näiden suurten uutisten päivinä myös perusasioita edustavat jutut kannattaa panna vähintään korvan taakse. Se mikä on yhdelle laadukasta perustekemistä, voikin edustaa toiselle maailman parasta osaamista.

Kauppakamarin eli lyhennettynä K3FIN:n pöhinää kuvamuodossa voi käydä pällistelemässä oheisesta linkistä: http://www.flickr.com/photos/k3fin

 

 

 

Tagit: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Buzzikuski alias Rami Kangas on yrittäjä, toimittaja, copywriter ja markkinoinnin suunnittelija.
Liittyvät kirjoitukset

Kommentoi

Osallistu keskuteluun jättämällä kommentti alla olevalla lomakkeella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© Copyright - Buzzikuski