Marimekko heiluttaa Hesaria

Pitäisikö otsikon olla käänteinen, Hesari heiluttaa Marimekkoa? Ehkä, mutta samalla tulisi otettua kantaa siihen mitä saa uutisoida ja mitä mahdollisesti ei. Median tehtävä ei ole heiluttaa varsinaisesti ketään, ainoastaan uutisoida uutisten arvoisia asioita. Marimekon paljon puhuttu skuuppi nyt on sellainen.

Julkistamisajankohta vain on niin mielenkiintoinen, että väkisinkin herää halut nähdä tässä salaliittoteoria jos toinenkin. Päätoimittaja Mikael Pentikäisen potkut ovat hämmentäneet alkuviikkoa ja aiheellisesti pistänyt miettimään koko media- ja uutisbisnestä monelta kantilta uusiksi. Pentikäisen tiedotteen (avoimen kirjeen) rivien välissä pilkisteli näet jonkinlainen uhka toimituksen puolueettomuutta kohtaan. Toki Pentikäisen painolastiksi muodostui myös muhkea levikinlasku, jonka syitä en nyt lähde spekuloimaan.

Olli Ainola viittaa Markkinointi & Mainonta –lehden kolumnissaan Hesarin Marimekko-skuuppiin ja näkee siinä integriteetti- eli koskemattomuusdilemman. Hän viittaa kirjoituksessaan Sanoman hallituksen puheenjohtaja Antti Herliniin, jonka väitetään suuttuneen lehden kirjoittelusta. Lisämausteen tähän soppaan tarjoaa Marimekon suuromistajan ja toimitusjohtaja Mika Ihamuotilan hallituspaikka Sanomassa.

Onko näillä spekulaatioilla mitään todellisuuspohjaa? Tulee jälleen mieleen Wag the Dog –elokuva, jossa viestinnän spin doctorit kääntävät huomion pois jonkun omasta skandaalista, elokuvan tapauksessa presidentillisestä seksiskandaalista. Hesarille tohtoroitava kohde on oma uskottavuus.  Mikä olisikaan parhain tapa siirtää huomio pois omasta pesästä kuin kansallisen brändi-ikonin amatöörimäinen plagiointitapaus! Ajoitus on täydellinen, muttei niin täydellinen etteikö se myös herätä tällaisia ajatuksia.

Suunnittelija Kristina Isola hoiti oman kriisiviestintänsä nopeasti: hän katui ja häpesi temppuaan julkisesti. Joskin sanamuodot eivät olleet kovin nöyriä. Nyt kun kaikki on toistaiseksi menetetty, jää ainoaksi lääkkeeksi entistä syvempi nöyryys ja epäkohtien täydellinen tunnustaminen. Kalliiksi se voi tulla.

Kyllä Marimekko tästä selviää. Mutta miten selviää Hesari? Uutisena Isolagate on oikea herkkupala, mutta Hesarin toimituksen seuraavan temppu olisi käydä nopeasti oma kriisiviestintänsä läpi. Salaliittoteoriat kansallista ja kaupallista päämediaa kohtaan eivät ole omiaan pönkittämään integriteettiä ja eivätkä liennyttämään uskoa tarkoitushakuiseen uutisointiin.

PS. ohessa alkuperäistaitelija Maria Primatšenkon wikilinkki. Tässä linkissä myös hyviä seuraavia kuosiaiheita hänen itsensä suunnittelemana.

Tagit: , , , , , , , , , , , , , ,

Buzzikuski alias Rami Kangas on yrittäjä, toimittaja, copywriter ja markkinoinnin suunnittelija.
Liittyvät kirjoitukset

Yksi kommentti kirjoitukseen "Marimekko heiluttaa Hesaria"

  1. Marimekko, Around The World | Thrifty Finn says:

    […] Blogs Designer Living Minoa.fi digitalrights.net reseaktuellt.blogspot.fi puutarhakatu.blogspot.fi villetolvanen.com theridoureport.blogspot.com etern-ally.blogspot.fi raportti.wordpress.com susannantyohuone.blogspot.fi riikosakkinen.com usvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi designwash.net buzzikuski.fi mamarinworld.blog137.fc2.com viestintalotta.wordpress.com tammikuu44.wordpress.com luutii.net tietokone.fi […]

    Vastaa

Kommentoi

Osallistu keskuteluun jättämällä kommentti alla olevalla lomakkeella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© Copyright - Buzzikuski