Faksi tulee, oletko valmis?

Eilen myöhään keskiviikkona sai ensi-iltansa Riku Rantalan ja Tuomas Milonoffin toimittama Docventures-ohjelmasarja. Ylen TV2:lla esitettävä 12-osainen dokumenttisarja ei olekaan mikä tahansa dokupötkö, vaan uudenlainen makasiinihärveli, jonka jokainen lähetyskokonaisuus koostuu monista palasista. Kulloisenkin viikon teema (ensimmäisenä uskonto ja jumala) esitellään radiossa Yle Puhe -kanavalla lähetyspäivän iltapäivällä. Itse tv-ohjelma, joka on kihelmöivästi livelähetys, alkaa iltakymmeneltä elokuvan esittelyllä. Juontajat ja ohjelmaan kutsuttu kommentoiva vieras katselevat dokumentin alkoholia tai muita tuotteita hörpiskellen, minkä jälkeen alkaa docventures-konseptin viimeinen osuus, livepuinti nähdystä dokumentista (ensimmäisenä nähty Kumaré) ja viikon teemasta. Sanomattakin on selvää, että kommentointia ja livelähetystä tukee huolellisesti rakennettu some-viitekehys. Konseptia vahvistavat vahva teemoittaminen, manifestoivuus ja mahdollisuus aktivismiin tavalla tai toisella.

Mediakonseptina Docventures on tuore, kiinnostava ja ehdottoman nykyaikainen. Televisiossa esitettynä vieläpä opettavainen kaikille meille median murroksessa kieriskeleville… Vanhat mediat (kuten televisio) eivät ole kriisissä, jos niitä osaa käsitellä oikein ja tehdä kertakaikkisen hyvää ja kiinnostavaa sisältöä, kuten Riku ja Tunna.

#faksi

Mutta sitten siihen herkkupalaan, joka vilahti kaiken #docventures ym. sometykityksen keskellä. Palaute- ja osallistumismahdollisuutena oli – luojan ihme – myös faksi. Se oli niin riemastuttava ja ahaa-elämyksiä tuottanut yksityiskohta, että harmittelin pitkään faksittomuuttani. Tiedättähän, se paperia syövä kapine, jonka jokainen valveutunut twitteristi on hyljännyt jo vuosia sitten epä-älyllisenä mediavärkkinä, jolla on korkeintaan museaalista käyttöarvoa. Mutta mitä vielä! Varmin tapa saada oma viesti läpi olisi ollut lähettää faksi, ja siinä totta vie eilinen faxari (kreditit taisivat mennä Jaakko Vuorenmaalle) onnistui, missä itse en. Hän sai viestinsä läpi, ainoana ja ensimmäisenä. Onnittelut!

Analogia

Tästä ilmiöstä johdannaisena en malta olla analogisoimatta. Katsokaa markkinointia: sähköpostisuoria; sadoittain meilejä, facebook-kampanjointia, sisältöä somesovelluksiin, digitaalista ja älykästä dialogia suoraan tarpeeseen, juuri oikealle henkilölle oikeaan aikaan. Nykyaikaista? Ehkä, mutta ei enää vuonna 2013 kovin yllättävää. Hyvin tehty ”vanha media” voisi silloin tällöin olla… Katsokaa ja ottakaa oppia Docventuresista. Faksi voi sittenkin tulla. Oletko valmis?

 

Tagit: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Buzzikuski alias Rami Kangas on yrittäjä, toimittaja, copywriter ja markkinoinnin suunnittelija.
Liittyvät kirjoitukset

Kommentoi

Osallistu keskuteluun jättämällä kommentti alla olevalla lomakkeella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© Copyright - Buzzikuski