Amerikkalaisen sisältömarkkinointigurun ja Content Marketing -instituutin bloggaaja Joe Pulizzin paljon siteerattu blogikirjoitus avaa nopeasti näkymiä Coca-Colan tuleviin markkinointikeinoihin, joissa roolin saa voimakkaasti tämän ajan muotikäsite sisältömarkkinointi.
Coca-Cola kutsuu strategiaansa nimellä Content 2020. Sen keskeinen tavoite on viedä Cokis osaksi populaarikulttuuria, niin että fanit, kuluttajat, Coca-Colan ystävät jne. kirjoittavat, luovat sisältöä, jakavat tietoa, ottavat kuvia, videoita, toisin sanoen luovat tarinoita ja elävää kulttuuria. Siis elävää kaupallista kulttuurihistoriaa.
Coca-Colan tuottamat animaatiovideot aiheesta ovat hätkähdyttävän avoimia, mutta avoimuudessaan ne korostavat juuri sitä sisältömarkkinoinnin ydintä: sisältöä pitää olla paljon ja avoimesti.
Ero perinteiseen luovaan suunnitteluun on sisältömarkkinoinnissa pohjimmiltaan melkoinen. Tämän strategian valossa siirrytään nyt luovasta kärjestä sisältöjen kärkeen, vähän mutkat suoristaen, laadusta määrään. Cokiksen kohdalla se ei tietenkään tarkoita mitä tahansa sisältöä, vaan mukaansatempaavaa, yleisönsä vangitsevaa sisältöä. Mielenkiintoinen case!
Ohessa pari aiheeseen liittyvää YouTube-pätkää: