Timo Soinin 35 151,92 hopearahaa

Sosiaalisissa medioissa viihtyvät mainonnansuunnittelijoiden velhot ja markkinointisisältöjen gurut pyyhkivät viime sunnuntaiaamulla rinnuksiltaan pyrskäyttämiään lattetahroja kun olivat tarttuneet salassa tilattuun paperiseen Hesariinsa. Timo Soininhan se siinä, etusivulla, Suomen kansalle varatulla mainoksella.

Nopeimmat rinnastivat perinteisen median tehon sosiaaliseen mediaan, vaikkapa nyt Jani Halme (@Janicky), joka kysyi oikeutetusti, “mikäköhän olisi se sellainen some-kampanja, jolla Perussuomalaiset olisivat saaneet saman huomioarvon kuin kirjeellä sunnuntaihesarissa? #some ”.

Hyvä kysymys. Ei millään.

Tänään sitten saimme kuulla viestinnän mediahinnan: 35 151,92 €, jonka vielä Ilta-Sanomat uutisoi näyttävästi. Mediahinnaston mukaan määräpaikka sunnuntain etusivulle on 49 560 €.

Uuden Suomen tarkemman jutun mukaan veroton business-hinta oli 28 000 €, jolloin käytännön alennusprosentti ylittää 40. Yhtä kaikki, puolueelle hinta oli reipas 30 kiloa.

Olisiko sillä rahalla saanut some-kampanjan aikaiseksi? Olisi varmasti. Mutta sillä ei Hesarin politiikan ja talouden toimituksen esimiestä olisi haastateltu Nelosen uutisissa aiheesta, kuinka Timo Soini käytti yli 30 000 euroa oman vakuussoppansa hämmentämiseen. Nyt uutiseksi nousi “Soini osti etusivun Kreikka-sopimuksen arvostelulle.”

Onneksi meillä on Soinin Timo. Hän ja hänen puolueensa ovat kuin peili, jolla omasta mielestään järkevää tekemistä on välillä hyvä peilata, oli politiikasta sitten mitä mieltä tahansa. Soini testaa ja väittää, tarvittaessa mainostaa, eli toimii kuten oppositiossa tuleekin toimia.

Samalla hän tulee paljastaneeksi esimerkiksi nyt median todellisuuksia. Vaikka Hesari on enää varjo entisestään, on varjo edelleenkin suuri ja voimakas. Marimekkokin olisi voinut ostaa etusivun ja selvittää tekemisiään, rahalla kun saa sellaista julkisuutta minkä itse haluaa. Halusivathan he pyytää anteeksi koko Suomen kansalta. Itse olisin jopa koettanut pyytää yleishyödyllistä 35 prosentin alennusta.

Mainonnansuunnittelijoille tämä oli hyvä oppitunti yksittäisen median suuruudesta ja kohderyhmärealismista. Erilaiset mediakombinaatiot ovat hyvä juttu, mutta suuri tietoisuus leviää samalla analogialla kuin ostotilastot: Verkko-, Facebook-, mobiili- ja instream-mainonta ovat rajussa kasvussa. Perinteisen mediamainonnan Q1:n reilun kymmennen prosentin miikka pohjautuu kuitenkin lukuun, joka perustuu satoihin miljooniin. Mediamainonta ei siis ihan vielä ole kuolemassa käsiin.

Soinin tarkoitusperiin käytetyt 35 151,92 hopearahaa muuttuivat tällä julkisuusROIlla kultarahoiksi.

 

 

(Visited 47 times, 1 visits today)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *