Finnairin tarina ohi

Nyt se on viimeistään selvää, että Suomen kansallisvirallinen lentoyhtiö Finnair on nykymuodossaan liitänyt lentoratansa päähän. Krooninen lakkoilu, palvelun heikkous, myöhästymiset, kehno julkisuuskuva ja lukemattomat muut asiakkaan näkökulmasta kestämättömät piirteet ovat heikentäneet loistavan brändin liian ahtaalle. Syy ei ole yksin Finnairin eikä sen työntekijöiden.

Maailma on muuttunut. Työehdot eivät ole enää kaikille samat, viestinnän nopeus, tarpeet, asiakkaan oma aktiivisuus ja taitavuus nettikaupoissa, maksuvalmius ovat kaikki muuttaneet markkinan sellaiseksi, että isolla toimijalla yhtenäisstrategioineen on liian vaikeaa. Ottamatta kantaa ovatko esimerkiksi juuri nyt lakkoilevat Finnairin matkustamohenkilökuntalaiset tai johto oikeassa tai väärässä, käy ulkopuoliselle selväksi, että ylivoimaisen vaikeassa neuvottelutilanteessa ollaan. Markkina ei voi katsoa sitä suopeasti. Kuluttajaa kiinnostaa ainoastaan se, pääseekö lentämään vai ei. Jos sen hoitaa joku muu lentoyhtiö paremmin ja varmemmin, ei Finnair ole enää vaihtoehto.

Teoriassa Suomessa voisi toimia neljän tai viiden pienemmän lentoyhtiön järjestelmä, yksi hoitaisi Euroopan syöttöliikenteen ja toinen keskittyisi hoitamaan Aasian kuviot, loput hoitaisivat Pohjoismaat ja yksi keskittyisi chartereihin jne. Alaa sen syvemmin tuntematta voin heitellä tällaisia, mutta jotain täytyy tehdä, dramaattista, ja pian.

Finnairia ei enää pelasta media ja parempi viestintä, ei markkinointi, eivätkä nerokkaat mainoskampanjat. Sitä ei ehkä enää pelasta mikään, eikä se välttämättä ole huono juttu.

(Visited 32 times, 1 visits today)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *