No nyt se sitten tapahtuu! Media alkaa kirjoitella mediasta ja vaalirahoituksesta. On tätä jo vähän odoteltukin.
Vanhashybris kun on toistaiseksi laantunut pääministerin erävoittoon ja voimantuntoon, ja Ylelläkin vasta veistellään tylsillä morilla uusia keihäänkärkiä, niin tarvitaan jotain. Sitä onneksi tarjoaa Keskustaa lähellä oleva Maaseudun Tulevaisuus, joka uutisoi oman kyselynsä tuloksen (jonka kaikki jo tietävät ennalta): ”Vaalit ovat meditaloille miljoonien eurojen bisnes.”
Uutinen ei sinänsä ole oikein edes uutinen, eikä näkökulmakaan kummoinen, paitsi joillekin kirkasotsaisille puupäille. Hauskaa on sen sijaan seurata, miten muut mediatalot tämän ”uutisen” uutisoivat. Muutama esimerkki:
Almaan kuuluva Iltalehti viittaa uutisoinnissaan entisen kumppaninsa MTV3:n suuntaan, saman konsernin Kauppalehti kuvittaa juttunsa, tottakai, hesarin ja talsan logoilla.
HS kirjoittaa eleettömästi ja STT-vetoisesti, ja muistaa mainita omat tulonsa.
Uusi Suomi näyttää kernaasti kuvan hesarin lasipömpelistä jutun yhteydessä.
Maikkarin nettisivuilla uutinen kuitataan lyhyesti STT:n ammattitaitoon nojaten.
Varsinaista superjournalismia tämä ”huippulööppi” ei kirvoita. Ja jos niin tekisikin, tulee mieleen lähinnä luontodokumentit, joissa käärme syö käärmeen. Luonnollisuudessaan jotenkin luonnottomalta näyttävä tapahtuma.